رشد در سنین دبستان یکنواخت‌تر و با ثبات‌تر می‌شود و مشکلات غذا خوردن این گروه کمتر از کودکان پیش دبستانی است. کودکان در این سنین معمولاً 4 تا 5 بار باید تغذیه شوند. در این سنین وعده صبحانه از اهمّیّت بسیاری برخوردار است. مصرف صبحانه به کودک کمک می‌کند. در ساعاتی که در مدرسه می‌گذراند. دچار ضعف و بی‌حالی و افت قند خون نگردد و در نتیجه درس را بهتر فراگیرند و انرژی لازم را برای فعالیتهای ورزشی و تحرک داشته باشند. نکته مهم دیگر استفاده از یک میان وعده مناسب برای تغذیه مدرسه کودک می‌باشد.

- مثل: انواع میوه‌های تازه یا میو‌ه‌های خشک مثل: خرما، کشمش، انواع برگه.

-پنیر، تخم مرغ،‌ کره و انواع مربا، نان، خشکبار مغزهای گیاهی مثل: پسته، گردو، بادام.

-سبزیجات مثل: خیار، گوجه.

-بیسکوئیتهای ساده یا کیکهای ساده ( ترجیحاً خانگی ).

-غذاهای حساسیت زا به طور معمول در دوران کودکی آشکار می‌شوند. و بیشتر موارد در کودکانیکه در خانواده آنها حساسیت وجود دارد دیده می‌شود. در اکثر موارد علایم واکنشهای حساسیتی شامل علایم تنفسی یا معدی و روده‌ای و واکنشهای پوستی است. و در بعضی موارد هم مانند: خستگی، بیحالی و تغییرات رفتاری می‌باشد.

جدول برنامه غذایی روزانه کودکان پیش دبستانی و دبستانی: 

مواد غذایی

اندازه واحد

تعداد واحد

شیر و محصولات لبنی

نصف لیوان ( 120 گرم )

5-4

گوشت قرمز، ماهی،‌ ماکیان و یا جانشینهای آن

60 تا 30 گرم

2

سبزی‌‌‌‌‌‌های پخته

2 تا قاشق غذاخوری

 

سبزیهای خام

به مقدار کم(چند قطعه)

 

   میوه خام

 1 عدد کوچک

4-5

کمپوت

4-2 قاشق غذاخوری

 

آب میوه

نصف لیوان ( 120گرم )

 

غلات کامل یا نان

1  برش

 

غلات پخته

 نصف لیوان

3

غلات آماده خشک

نصف لیوان

 

  • جانشینهای گروههای غذایی:

-به جای نصف شیر از نصف لیوان ماست یا 1 لیوان دوغ استفاده نمود.

-به جای 30 گرم گوشت قرمز یا سفید می‌توان از یک عدد تخم مرغ و یا 30 گرم پنیر و یا 4 تا 5 ق.م حبوبات پخته شده و یا 2 ق.غ کره و بادام زمینی استفاده نمود.

-به جای یک برش نان می‌توان 2/1 لیوان یا 5 ق.غ برنج یا ماکارانی یا رشته فرنگی و یا 3 عدد بیسکوئیت ساده و یا 1 عدد سیب زمینی متوسط پخته استفاده نمود.

-1 عدد میوه روزانه باید حاوی ویتامین c باشد. مثل: انواع مرکبات، پرتقال، لیمو، توت فرنگی، نارنگی، خربزه و ....

-سبزیهای مصرفی حتمآ باید از سبزیهای با برگ سبز تیره یا زرد رنگ. مثل: اسفناج، لیمو، کدو و یا .... استفاده شود که حاوی ویتامین A هستند و سبزیهایی که حاوی ویتامین c هستند. مثل: گوجه فرنگی،‌ کلم بروکلین و ... در برنامه غذایی روزانه گنجانده شوند.

کوآنزیم Q10

کوآنزیم Q10 به میزان ناچیزی از طریق رژیم غذایی در اختیار بدن قرار می‌گیرد و در سلول ها ساخته می‌شود. در دوران‌هایی که نیاز افزایش می‌یابد یا دفع بالا می‌رود، مقداری که توسط بدن ساخته می‌شود ممکن است برای تامین نیاز کافی نباشد و در این شرایط تامین کوآنزیم Q10 از طریق رژیم غذایی اهمیت خاصی پیدا می‌کند.

کارکردها

  • تولید انرژی در میتوکندری‌ها
  • آنتی‌اکسیدان‌

 

منابع خوب غذایی

کوآنزیم Q10 در بسیاری از مواد غذایی ولی به میزان کم وجود دارد. لوبیای سویا، گردو، بادام (و روغن استخراج شده از آنها)، گوشت‌ها، بعضی از ماهی‌ها‌ (به ویژه به میزان زیادی در ماکرل و ساردین)،‌ مغزها، جوانه‌ گندم و برخی از سبزی‌ها (مثل لوبیا سبز،‌ اسفناج، کلم‌ وسیر) بهترین منابع غذایی کوآنزیم Q10 محسوب می‌شوند. ماهی ساردین به ویژه از نظر کوآنزیم Q10 غنی است. ولی باید به این نکته توجه داشت که برای تامین 100 میلی‌گرم کوآنزیم 6/1 کیلوگرم ساردین مصرف نمود. لذا در هنگام افزایش نیاز، بهترین راه حفظ میزان طبیعی آن در بدن تجویز مکمل‌های کوآنزیم‌ Q10‌است.

مقادیر سفارش شده روزانه

مکمل‌های کوآنزیم‌Q10 معمولا به میزان 120-30 میلی‌گرم در روز تجویز می‌شود. دریافت 100-60 میلی‌گرم مکمل باعث دو برابر شدن میزان کوآنزیم Q10 پلاسما می‌شود. مقدار دریافتی از طریق مکمل اثری بر میزان سنتز آن در بدن ندارد.

بهترین شکل،‌ زیست فراهمی و مقدار دارویی

کوآنزیم Q10  همراه با غذا مصرف شود