نکات مهم و قابل توجه در تغذیه کودک در سال دوم  :

  • بر خلاف سال اول که توصیه میشد شیر مادر مقدم بر غذای کمکی باشد در سال دوم زندگی اهمیت بیشتر به غذای جامد داده میشود و شیر مادر بعد از غذا داده میشود  
  • دفعات تغذیه بجز مصرف شیر مادر هنوز 5تا 6 بار در روز است
  • بین 1 تا 5/1 سالگی زمان انتقال تغذیه کودک از غذای کمکی به غذای خانواده است
  • توصیه میشود تا 18ماهگی بسته به تحمل کودک به تدریج غذاها به غذای خانواده تبدیل شود ولی هفته ای دو تا سه بار از غذاهای مقوی و کم حجم و پر انرژی مانند سوپ گوشت و سبزیجات مخلوط با کمی آرد و شکر یا کته نرم که با آب گوشت پخته شده باشد به کودک داد شود
  • سفیده تخم مرغ را میتوان کم کم و بتدریج و از مقدار کم شروع نمود بطوریکه کودک بتواند یک روز در میان نیمرو و املت یا تخم مرغ آب پز بخورد ولی روزانه میتواند از سفیده تخم مرغ استفاده کند
  • از گروه چربی و شیرینی میتوان بصورت استفاده از روغن نباتی یا کره در غذا استفاده نمود ولی مصرف شیرینی در کودک توصیه نمیشود و نان و برنج و ماکارونی از منابع تامین انرژی در کودک است
  • حبوبات در اواخر سال اول به غذای او اضافه میشود و میتوان آن را پس از خیس کردن و جدا نمودن پوست با سیب زمینی و روغن زیتون به کودک داد

تغییراتی را که میتوان در غذای خانواده داد تا برای کودک قابل قبول گردد  :

  •  برنج نهیه شده برای خانواده را با پشت قاشق نرم نموده به کودک بدهید
  • آب میوه تازه در حجم کم یا شربت آب لیمو با لیمو ترش یا شربت به لیمو برای کودک مطبوع است حجم زیاد از این مواد ممکن است کودک را از خوردن غذای اصلی اش باز دارد .
  • مصرف میوه تازه دو تا سه بار در روز با فیبر خود میتواند حرکات دستگاه کوارش را تسهیل نماید .
  • کودک یک تا دو ساله هنوز در خطر خفگی است و تکه هایی موادی مانند سوسیس و انگور وسبزی خام و فندق و بادام و ذرت و آب نبات نباید در دسترسشان باشد
  • میوه های آلرژی زا مانند کیوی و خربزه و پوست حبوبات هنوز هم در برنامه غذایی این کودکان جایی ندارند 

نکات مهم :

  • در برنامه غذایی کودک یک تا دو ساله پفک ، چیپس و شکلات و نوشابه جایی ندارد و در صورت فعال بودن کودک میتوان از خرما، کشمش، مربا ، کمپوت ، ژله ، بیسکویت ، بستنی پاستوریزه، بادام و پسته بونداده به شرطی که جای وعده اصلی را نگیرد استفاده نمود
  • عادات غذایی و رفتارهای شما برای کودکتان الگو است پس در هنگام غذاخوردن از خود اشتها نشان داده ،با قاشق و چنگال غذا بخورید  صحبت بلند و یا خندیدن بلند و شوخی و یا ابراز عصبانیت و کج خلقی در هنگام غذا خوردن پسندیده نمیباشد . احترام به فرزندتان در هر سنی که باشد را فراموش نکنید .

ریز مغذی ها و اهمیت آنان :

در جامعه ما با شروع تغذیه کمبود سه ریز مغذی آهن و کلسیم و روی رخ میدهد که در مورد هر یک به اختصار توضیح داده خواهد شد

  •  آهن :کمبود این ماده بخصوص در کودکانی که زودتر از موعد بدنیا آمده اند رخ میدهد و در کودکانی که دچار ضعف و بیحالی و رنگ پریدگی و خستگی و تعریق میباشند این احنمال وجود دارد .منابع غذایی حاوی آهن شامل جگر ، دل ، گوشت قرمز ، حبوبات ، زرده تخم مرغ و غلات کامل و سبزیجات سبز تیره میباشد .
  •  کلسیم: این ماده در رشد و استحکام دندانها و رشد کودک نقش مهمی دارد و کمبود آن منجر به نرمی استخوان میگردد .منابع غذایی حاوی کلسیم شامل شیر و لبنیات و سبزیجات سبز تیره و ماهی ،میگو،شلغم و سویا است . در این سن شیر مادر هنوز منبع مهم تامین کلسیم است
  •  روی : این ماده تاثیر مهمی در رشد کودکان در مناطقی که از این ماده محرومند دارد و کمبود آن منجر به کوتاه قدی و کم پشتی موها و بی اشتهایی کودک میشود. منابع غذایی حاوی روی شامل گوشت قرمز ، ماهی ، ماکیان ، جگر ، غلات و مغزهای آجیل میباشد .